Archief van
Auteur: Hans

Op bezoek

Op bezoek

Naast een bezoek aan één van Laura’s oudste vriendinnen in Workum waar we lekker pizza hebben gegeten zijn we ook een dagje in Riis geweest.
We zijn daar in het verleden verschillende keren bij vrienden op bezoek geweest voor de “Donkey Sessions”. In de praktijk betekende dit muziek maken op een plek waar ook de kinderen zich uitstekend konden vermaken. En hoewel Noa en Jade inmiddels wat ouder zijn geworden, blijft het een prachtige plek voor ons allemaal.
De bedoeling was om met een sloep de rivier “De Luts” af te varen, maar wegens omstandigheden en drukte bij de verhuurbedrijven is dat niet gelukt, dat bewaren we voor volgend jaar in het voorjaar.
We hebben wel een prachtige dag gehad. Veel gekletst, lekker gegeten, de dames (van jong tot oud) hebben allemaal in het zwembad gezeten, ik heb met Noa en Jade gebasketbald en Jade heeft zich uitstekend vermaakt met de ezels.

Zwemmen

Zwemmen

Met temperaturen boven de 30 graden kon verkoeling worden gevonden in het bos, maar natuurlijk ook in het water. Het was alleen nog niet zo makkelijk om een leuk zwemplekje te vinden. De stranden aan het IJsselmeer vielen al snel af, je kon een paar honderd meter het meer in lopen en dan stond je nog maar tot aan je knieën in het water.
We hebben het na een fietstochtje ook geprobeerd in het Slotermeer bij Balk. Dat was ook geen succes, daar zakte je tot ver boven je knieën weg in de modder. Gelukkig vonden we een prachtige plek vlak bij de camping. We hebben bijna dagelijks gezwommen in “De Wyldemerk”, een zandafgraving midden in een natuurreservaat. De laatste twee dagen werd het helaas wat drukker op deze plek, maar tot die tijd was het iedere dag heerlijk rustig!

Gaasterland

Gaasterland

Wat eigenlijk een vakantie in de Franse Jura had moeten zijn werd als gevolg van de Coronacrisis een vakantie in het Friese Gaasterland. We zaten een dikke week op camping “De Waps”, een mooie boscamping in Oudemirdum. En het is maar goed dat we in het bos zaten, want met tropische temperaturen boven de 30 graden was het vooral (of eigenlijk alleen maar) in het bos goed uit te houden.
We hadden helaas wel de pech dat de camping vol was en dat we bij de boeking een paar maanden geleden een plek kregen toegewezen zonder enige schaduw op het heetst van de dag. Gelukkig hadden we zelf wat schaduw meegenomen.

Er zijn er 2 jarig

Er zijn er 2 jarig

Laura zag wel een beetje op tegen vandaag, 50 vond ze toch wel een hele leeftijd. Gelukkig sloeg het al snel om, want ze was bijzonder blij met het cadeautje dat ik de afgelopen periode voor haar had gemaakt. Naast de Garmin wearables die we elkaar hebben gegeven heeft ze namelijk nog wat van mij gekregen, overigens mede dankzij Mirjam, want het was haar idee.
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met een video, waarin vrienden en familieleden Laura feliciteren, waarin herinneringen worden opgehaald en waarin muziek wordt gemaakt.
Het is een bijzondere video geworden van meer dan een uur lang, volgens mij zijn er in totaal 56 bijdragen gemaakt.
Het was onder andere fijn om de bijdragen van onze Noorse vrienden te zien, omdat we hen dit jaar niet in levende lijve zullen zien.
Maar alle bijdragen waren bijzonder.
Heel veel dank aan: Else, Miriam, Marcel, Florian, Daniël, Noa, Jade, Kevin, Carel, Gisela, Lambert, Annie, Guro, Rijk, Anja, Ate, Wytse, Wieta, Bauke, Eline, Jildau, Peter de H, Ellen, Jan P, Shelly, Jan T, Marion, Hermann, Irene, Peter E, Jan P, Beppie, Stian, Gurbe, Viktor, Tore, Liz, Peter N, Marleen, Inge, Arnold, Joukje, Jan D, Knut, Hege, Ivana, Morten, Silvia, Marcel, Bert, Jan-Henk, Peter K, Øivind, Gerd, Elly, Bruno, Paul, Marius, Hendrik, Thijs, Mireille, Ruud, Tonnie, Annemarie, Len, Anneke, Dag, Snorre, Mem, Dag Ivar, Kari Merete, Fride, Åsa, Johan.

Leven in de tuin (2)

Leven in de tuin (2)

Gewapend met fotocamera in de tuin…. En dan gebeurt er niet zoveel. De vlinders lieten zich vrijwel niet zien en de vlinders die er waren hoefden zich niet op te warmen, dus de vleugels bleven gesloten. Het was alleen onder de zonnepanelen een drukte van belang. Onze zonnepanelen blijken een fijne plek te zijn voor mussen. Nu wordt op internet gewaarschuwd voor vogels onder zonnepanelen. Het is een fijne plek om nesten te bouwen, waardoor de nodige brandbare materialen kunnen worden aangeleverd. Eventuele nesten trekken op hun beurt weer andere dieren aan (kevers, torren) die op hun beurt weer andere dieren aantrekken (muizen, vleermuizen, ratten). En als er dan ook nog jongen in een nest zitten, is het een fijne plek voor steenmarters.
Met andere woorden, het ziet er leuker uit dan dat het uiteindelijk kan worden, maar met het gekwetter van die mussen waan ik me soms in het bos in mijn eigen tuin……….

Fietsen in Drenthe

Fietsen in Drenthe

Omdat ik nog heel wat hunebedden te fotograferen heb blijven we dit jaar zo nu en dan met mooi weer een stukje fietsen in Drenthe. Het is zeker geen straf, want Drenthe is prachtig, vooral op de fiets. En zo nu en dan wordt je onderweg nagekeken, tenminste, dat vermoeden heb ik…..

Leven in de tuin

Leven in de tuin

Vanmiddag zat ik lekker te lezen in de tuin (De Oerpolder van Hylke Speerstra) en ineens was het een gefladder van jewelste. Ik telde meer dan 10 vlinders in de vlinderstruik. Dat betekende natuurlijk dat het tijd was voor een paar foto’s. Maar nadat ik uit de woonkamer gewapend met mijn camera terug kwam in de tuin was er geen vlinder meer te bekennen….
Morgen niet vergeten om met boek EN camera in de tuin te gaan zitten.

D7/D8 (Anloo)

D7/D8 (Anloo)

In de bossen tussen Anloo en Schipborg (De Strubben/Kniphorstbos) zijn twee hunebedden te vinden, D7 en D8. Ook voor deze hunebedden geldt dat de omgeving minstens even bijzonder is als de hunebedden zelf. Ook hier zullen we nog wel een keer fietsen.

D10 (Gasteren)

D10 (Gasteren)

Hunebed D10 is niet heel erg bijzonder, zeker niet als je in de afgelopen weken al meer dan 20 hunbebedden hebt gezien. Wel bijzonder is de plek waar je dit hunebed kunt vinden, midden in de Gasterse duinen. Dit is een golvend heidelandschap waar het mooi wandelen en fietsen is. Hier komen we in augustus nog wel een keer terug…..