Archief van
Auteur: Hans

Vakantie in de Jura (6)

Vakantie in de Jura (6)

Vrijwel ieder jaar maken we wel een uitstapje naar een oud kasteel of een burcht. In Frankrijk zijn heel veel burchten en kastelen te vinden, alleen de meeste waren (volgens mij in verband met Corona) tijdelijk gesloten. De oude en vervallen burcht van Présilly was toegankelijk, een burcht die we al een aantal keer vanaf een weg beneden hadden gezien.
Veel was er er niet van over, maar zoals op meer plaatsen in de Jura was ook hier het uitzicht zeker de moeite waard.

Vakantie in de Jura (5)

Vakantie in de Jura (5)

Eén van de mooiste dorpjes van Frankrijk schijnt Baume-Les-Messieurs te zijn, een klein dorp in een keteldal in de Jura. Ons bezoek aan dit dorp werd één hele mooie lange wandeling, namelijk over een wandelpad op en af naar de Cascades des Tufs. En gelukkig was het een wandelpad tussen de bomen, want de temperatuur lag boven de 30 ºC.

Vakantie in de Jura (4)

Vakantie in de Jura (4)

Chateau Chalon is een klein dorpje boven op een rots/berg in de Jura. Wij bezochten het plaatsje in de hoop om bij het plaatselijke restaurant op het terras te kunnen genieten van een heerlijke maaltijd met prachtig uitzicht. Helaas hadden we vooraf moeten reserveren, er was geen plek.
Jammer, maar gelukkig hebben we het uitzicht wel gezien.

Vakantie in de Jura (3)

Vakantie in de Jura (3)

Onze camping was zo’n 7 km verwijderd van één van de grootste stuwmeren van Frankrijk, het meer van Vouglans. Dit meer is zo’n 35 km lang en in de buurt van onze camping bevonden zich de drie belangrijkste stranden. En met temperaturen van rond de 30 ºC hebben we daar twee middagen doorgebracht.

Vakantie in de Jura (2)

Vakantie in de Jura (2)

De Jura staat onder andere bekend om de vele watervallen die je er kunt vinden. De beroemdste watervallen zijn de watervallen van Herisson. Een flinke wandeling zou je kunnen leiden langs alle 7 watervallen, waarvan twee bijzonder groot zijn (zo’n 65 meter hoog). De navigatie in onze auto gaf een ander beginpunt aan dan de bordjes langs de weg.
We hebben onze navigatie gevolgd, waardoor we eigenlijk bij een verkeerd beginpunt terecht kwamen.
De vele regenval van de laatste maanden heeft de wandelroute langs de watervallen tot een bijzonder uitdagende en nogal glibberige ervaring gemaakt. Dat, in combinatie met een drukte die we in tijden van Corona niet meer waren gewend, heeft ons doen besluiten om na twee watervallen weer terug te lopen. Helaas hebben we daardoor de grote watervallen niet gezien, maar voor Nederlandse begrippen is iedere waterval de moeite waard.

Vakantie in de Jura (1)

Vakantie in de Jura (1)

Na een nacht in een B&B te hebben doorgebracht reisden we de tweede dag van onze vakantie door naar onze eindbestemming: Camping La Faz in Ecrille. We hadden de camping lang geleden geboekt omdat we vorig jaar hier naar toe wilden. Toen ging het feest helaas niet door, maar gelukkig konden we onze aanbetaling dit jaar nog gebruiken. Na een korte kennismaking met de campingeigenaar werden we naar onze kampeerplek geleid, toen was er even weinig meer over van ons aanvankelijke enthousiasme. Als gevolg van een zomer met bijna drie maanden onafgebroken regen stond een plas van zo’n 5 tot 10 centimeter water op de plek waar we geacht werden onze tent op te zetten. Gelukkig viel er een mouw aan te passen en mochten we onze tent(en) opzetten op het open veld vóór onze eigenlijke plek.
De camping was prachtig! Geen animatieprogramma voor kinderen, maar iedereen vermaakte zich uitstekend: Er was een zwembad(je), veel speeltoestellen, twee grote grasvelden met veel ruimte, fitnesstoestellen, een snookertafel, twee tafeltennistafels, een jeux de boules baan, natuurlijk een beekje naast de camping, een terras met onder andere de mogelijkheid voor simpele warme maaltijden en de camping stond vol met mooie tenten, mooie vouwwagens en mooie huisjes.
En aan de drie maanden regen was een einde gekomen, we hebben een week lang genoten van prachtig weer, we hebben maar één keer een korte stormachtige bui gehad.

Kampsheide

Kampsheide

We hebben gisteren een groot gedeelte van de dag besteed aan het voorbereiden van ons “Americana in the Round” concert van vandaag. Ondertussen werden de weersvooruitzichten maar niet beter en werd er voor vanmiddag veel regen verwacht. In overleg met de organisator (bestuur van openluchttheater de Speulkoel in Anloo) is aan het begin van de avond dan ook besloten om het concert uit te stellen.
Jammer, maar het leek de beste oplossing.
Na een regenbui vanmorgen begon de lucht vandaag echter flink op te klaren. Het werd droog en we zijn naar Balloo gereden voor een wandeling in natuurgebied “Kampsheide”.
Na een paar minuten wandelen vielen de eerste druppels. Het werd tot mijn grote opluchting een flinke regenbui, ten teken dat we het concert niet onnodig hadden geannuleerd. We zijn nog nooit zo blij geweest met regen.

Video “A Couple of Strings XL”

Video “A Couple of Strings XL”

Ons optreden van afgelopen zondag is in zijn geheel gefilmd. Een klein fragment daarvan is op de wijkwebsite terecht gekomen, de rest van het optreden is na onze goedkeuring op YouTube gezet.
Het was het tweede optreden van ons trio, het is in zijn geheel hieronder terug te kijken. Nou ja, het muzikale gedeelte in ieder geval. De aankondigingen, de grapjes, de verhaaltjes zijn er uit gehaald. Zo blijft de video hopelijk ook na één keer kijken een beetje interessant.

Reuzenrad

Reuzenrad

Drachten heeft deze week een speciale attractie, namelijk het grootste reuzenrad van Nederland.
We hebben er een leuk ritje in gemaakt, wel jammer dat het uitzicht op Drachten vanuit een reuzenrad minder bijzonder is dan het uitzicht op Groningen vanuit het Forum.

Optreden

Optreden

Zo, dat was lang geleden, dat we voor het laatst hebben opgetreden.
In de Corona periode hebben we één keer voor een handjevol mensen gespeeld in stadsboerderij de Wiershoeck in Groningen. Dat super kleinschalige optreden is goed bevallen, we mochten daarom gisteren nog een keer terug komen, nu voor een optreden in de tuin. Het werd een fantastische middag: ongedwongen, lekker gespeeld, leuke reacties van het publiek. We speelden met ons drieën (A Couple of Strings XL), volgende week doen we het nog een keertje over, dan met z’n achten.