Archief van
Auteur: Hans

Bourtange

Bourtange

Ons vakantiehuisje was op 14 minuten reisafstand van Bourtange, dus de invulling van de zaterdagmiddag was snel gemaakt. We hebben de aanwezige winkeltjes bezocht, de synagoge, de kapiteinswoning en de molen bekeken en we hebben geluncht op het terras. En natuurlijk hebben we een rondje gemaakt over de vestingmuur.

Vriescheloo (2)

Vriescheloo (2)

Na het eten op vrijdagavond hebben we te voet de omgeving een beetje verkend. Daarbij waren we vooral op zoek naar een “zwemmeertje” dat verscholen in het bos zou liggen.
Dat meertje hebben we gevonden, al duurde het een tijdje voordat we de plek vonden waarvandaan je het water in kon. Jade en ik zijn het water in gegaan…..

Vriescheloo (1)

Vriescheloo (1)

Er waren diverse redenen te bedenken om een keer gezellig een weekend weg te gaan, dat hebben we daarom ook maar gedaan. We verbleven afgelopen weekend in een mini-boerderijtje/vakantiehuisje in Vriescheloo. En waar veel anderen zich wellicht zouden storen aan de gebrekkige afwerking van het huisje, was dat voor ons juist de charme. Het zag er prachtig uit, zowel de binnenkant als de buitenkant.

Ecokathedraal Groningen

Ecokathedraal Groningen

De beroemdste en waarschijnlijk mooiste ecokathedraal bevindt zich in Mildam, nabij Heerenveen.
Maar bij ons is volgens hetzelfde principe ook ruimte beschikbaar gesteld aan bewoners. De wijk Lewenborg kent diverse Le Roy gebieden (tuinarchitect Louis Le Roy bedacht deze manier van beheren van openbare ruimte).
Wij hebben afgelopen weekend een korte wandeling gemaakt door een deel van de Le Roy gebieden.
“In de jaren ’70 werd aan de Oostkant van de stad Groningen de wijk Lewenborg gebouwd. De gemeente Groningen sloot in 1973 een contract voor 10 jaar met de tuinarchitect Louis Le Roy. Hij kreeg de vrije hand bij de inrichting van het groen in flinke delen van de wijk. Dat wat we nu de LeRoy-gebieden noemen. De filosofie van Le Roy is om in de openbare ruimte in te grijpen en vervolgens de natuur zijn gang te laten gaan.”

Nieuwe kast

Nieuwe kast

Omdat we een andere vitrinekast op Marktplaats hebben gekocht, eentje waar Laura’s nieuwe kunstwerkjes in kunnen staan, moest de boekenkast zo’n 15 cm. worden verschoven. En een stellingkast vol boeken en cd’s is nogal zwaar. Dit was dus het klusje voor 2e Pinksterdag, plus …. ik heb mijn eerste Coronavaccinatie gehad!

De Strubben-Kniphorstbos

De Strubben-Kniphorstbos

Het was de tweede achtereenvolgende keer dat het Grevengrassfestival in Duitsland geen doorgang kon vinden. En deze keer was het misschien maar goed ook, want het was behoorlijk koud. Met een graad of 13 ºC was het misschien wel de koudste eerste Pinksterdag ooit. Maar in de loop van de middag leek het droog te worden, dus konden we in ieder geval een wandelingetje maken. We hebben gewandeld in natuurgebied “de Strubben-Kniphorstbos” tussen Schipborg en Anloo, het enige archeologische natuurreservaat in Nederland. Het gebied in de Drentsche Aa zit vol historie met onder andere hunebedden https://cellarhouse.nl/d7-d8-anloo/, grafheuvels en karrensporen. 
Daarnaast zijn de strubben ook een bijzondere bezienswaardigheid.

Zwemmen

Zwemmen

In april ging in Groningen openluchtzwembad de Papiermolen open. Als je er op tijd bij bent kun je reserveren voor een uur baantjes zwemmen samen met 29 anderen (vanaf morgen mogen er in totaal 35 mensen zwemmen). Inmiddels ben ik al weer een aantal weken aan het zwemmen (1 of 2 keer per week) en dat bevalt prima. Vandaag was de eerste keer dat ik tussen de buien door kon zwemmen. Dus deze keer geen regen, geen onweer, geen hagel en geen sneeuw. Er scheen zowaar een flauw zonnetje op het water.

Korrebrug

Korrebrug

Als je vanaf ons huis naar de stad wil fietsen heb je eigenlijk 2 mogelijkheden om het water te passeren: of je gaat over de Gerrit Krol brug, of je gaat over de Oostersluis. Een eventueel derde mogelijkheid is de Noordzeebrug, maar dat lijkt me in de meeste gevallen een flinke omweg.
Sinds zaterdagnacht is er in ieder geval tijdelijk een route afgesloten, omdat een vrachtschip de Gerrit Krol brug (in Groningen beter bekend als de Korrebrug) heeft geramd.
Slechte timing…., morgen beginnen voor Noa de examens. Om haar op tijd op school te laten komen, breng ik haar morgen met de auto 🙂

Rust

Rust

Terwijl Noa zich samen met een vriendin voorbereidt op haar examen volgende week en Jade aan het kleien is geslagen in haar kamer, wacht ik met spanning op de post. Want de PostNL app liet zien dat vandaag een brief van de GGD zou worden bezorgd met daarin de uitnodiging voor mijn Coronavaccinaties.
De brief kwam en ik heb de afspraak gemaakt dat ik op 2e Pinksterdag mijn eerste vaccinatie krijg.
Nog even geduld, we blijven de rust opzoeken. Vanmiddag weer lekker in de buurt gewandeld, in alle rust.

Kardingerberg (2)

Kardingerberg (2)

Laura was nog nooit op de Kardingerberg geweest, een mooi doel voor een gezamenlijke wandeling.
En dat op de dag vóór Hemelvaartsdag, de dag die jarenlang het begin inluidde van het bluegrassseizoen.
De EWOB vond altijd plaats vanaf Hemelvaartsdag. Vorig jaar was er voor het eerst geen bluegrass in Voorthuizen, het was de bedoeling om met een aantal mensen een nieuw evenement te organiseren, Woodgrass. Maar Woodgrass ging zowel vorig jaar als dit jaar niet door in verband met Corona.